Home » Beranda » Pelepasan Lulusan: Datang Nampak Muka, Pulang Nampak Punggung

Pelepasan Lulusan: Datang Nampak Muka, Pulang Nampak Punggung

Orang Melayu sungguh pandai merangkai kata. Oleh kepandaian itu ribuan peribahasa sudah tercipta. Tengoklah sembarang toko buku; di sana tentu mudah kita temukan buku tebal-tebal berisi peribahasa belaka. Itu khazanah budaya yang berlimpah kearifan.

Nah, ingatkah Anda peribahasa Melayu “Datang nampak muka, pulang nampak punggung”? Maknanya, datangnya baik, pulangnya pun baik; begitu kurang lebih. Terekam di dalamnya kebajikan untuk menjalin silaturahim–sesuatu yang tentunya layak kita tegakkan.

Oleh peribahasa itu, teringatlah kebiasaan bilangan tahun lampau. Ketika itu setiap usai diwisuda, semua wisudawan dan wisudawati, bersama dosen dan mahasiswa yang belum lulus, bersuka ria. Pelbagai acara mereka adakan. Kita bisa memahaminya sebagai ritual merayakan kelulusan.

Sekarang di fakultas ini tidak lagi itu kita saksikan. Entah apa sebabnya.

Betapa baiknya apabila kita bisa menyaksikannya kembali. Dalam konteks saat ini kegiatan seperti itu sangat patut. Semua mahasiswa, memang sudah nampak mukanya sewaktu semester pertama mengikuti pekan orientasi–termasuk ritual keakraban.

Sayangnya, sewaktu akan pergi, tak nampak mukanya. Kelulusan itu terasa sebagai keberhasilan personal sehingga cukup dirayakan di rumah sendiri. Atau, ketika hari wisuda itu tiba, cukup dirayakan dengan raungan knalpot motor, yang terasa sedap bagi telinga para lulusan saja.

Sekaranglah saatnya menegakkan kembali peribahasa itu. Syukurlah, gagasan memulai lagi tradisi pelepasan lulusan ini bak gayung bersambut. Insya Allah, malam menjelang hari wisuda mendatang menjadi tonggak awal tradisi tersebut.

Maka, marilah saling mengulurkan tangan agar itikad baik dapat terwujud, sebagaimana dicontohkan oleh para calon lulusan PSBSI. Mereka mengumpulkan uang alakadarnya, sekadar bisa mewujudkan itikad itu dengan sederhana. Mahasiswa yang belum lulus pun mengulurkan bantuan.

Semogalah acara pelepasan lulusan ini bermanfaat bagi semua.